Luistelukoulu ja Aikuiset

Taitoluisteluharrastuksen voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa. Taitoluistelua harrastamalla kehittyvät oikea ryhti, liikkeiden rytmillisyys ja ilmaiseminen, koordinaatio sekä tasapaino.

Luistelun parissa lapset pääsevät rohkeasti kokeilemaan fyysisiä ja psyykkisiä rajojaan omien kykyjensä löytämiseksi.

Luistelukoulut sopivat erittäin hyvin myös pojille. Luistelemaan oppii paremmin ilman mailaa, ja esimerkiksi moni huippujääkiekkoilija on aloittanut luistelu-uransa taitoluistelun luistelukoulusta!

KeLS järjestää luistelukoulua yli 3-vuotiaille lapsille. Luistelukouluun pääsee ilmoittautumaan:

Luistelukouluun ilmoittautuminen

Yli 7-vuotiaat, luistelun perustaidot omaavat, voivat harjoitella Harraste-ryhmissä. Harrasteryhmän imoittautuminen löytyy:

Harrasteryhmiin ilmoittautuminen

Yli 15-vuotiaat voivat harjoitella aikuisten ryhmässä, johon pääset ilmoittautumaan:

Aikuisten ryhmän ilmoittautuminen

Kaikki luistelukouluohjaajamme ovat koulutettuja Suomen Taitoluisteluliiton järjestämillä kursseilla.

Ryhmävastaavana toimii Jonna Sirkka. Mahdolliset kysymykset voi osoittaa sähköpostitse osoitteeseen luistelukoulu@kels.fi.

Taidon oppiminen

Luistelu tukee monia taitoja, joita harjoittellaan luistelukoulussa ja jatkossa valmennusryhmissä.
Luistelukoulussa harjoitteita toteutetaan myös leikkien.

Luistelu kehittää mm. seuraavia taitoja:

Tasapaino

Liukas jää ja jalkojen alla olevat terät jo itsessään auttavat tasapainon hallinnan kehittymisessä. Lisäksi luistelukoulussa tehdään paljon harjoitteita, joissa joutuu hakemaan tasapainoa - aluksi ihan vain menemällä kyykkyyn ja nousemalla ylös.

Kehonhallinta ja koordinaatio

Jotta tasapaino pysyy hallussa, pitää kehonhallinnan ja koordinaation kehittyä. Luistellessa pitää olla tietoinen ryhdistä sekä jalkojen ja käsien käytöstä. Näitä harjoitellaan usealla eri tavalla, mutta esimerkiksi luistelemalla eteen- ja taaksepäin hernepussi pään päällä, jolloin asennon on pakko pysyä ryhdikkäänä.
Luistelukoulussa lähdetään nopeasti liikkumaan myös takaperin.

Kaatuminen

Tärkeä taito luistelussa on kaatumisen hallinta. Luistelussa tulee aina väistämättä kaatumisia. Kun kaatumista on harjoiteltu, sitä on mahdollista myös hallita. Suosittuja kaatumisharjoitteluita ovat mahaliu'ut, peppuliu'ut ja peppuhippa.

Pelon voittaminen

Monelle pienelle jo liukkaalle jäälle luistimet jalassa tuleminen on jännittävää, ehkä jopa pelottavaa. Myöskin uudet temput saattavat alkuun tuntua hurjilta. Luistelukoulussa lapsi oppii tekemään uusia temppuja jännityksestä huolimatta ja nopeasti se  alkuun hurjalta tuntuva temppu onkin ihan helppo!

Itseluottamus

Luistelussa oppii itseluottamusta, uusien taitojen oppiminen tuo onnistumisen riemua joka auttaa itseluottamuksen kehittämisessä. Luistelukoulussa on erilaisia lapsia ja kaikki oppivat omalla tavallaan ja tahdillaan.

Pettymyksen sietäminen

Luistelussa oppii sietämään pettymyksiä, sillä taitojen oppiminen vaatii työtä ja paljon myös ei-niin onnistuneita yrityksiä. Jokainen yritys on askel kohti onnistumista ja luistelussa toistojen merkitys korostuu. Luistelukoulussa harjoitellaan useita eri taitoja, joita ei kaikkia opi heti ensimmäisellä kerralla. Luistelukoulun ohjaajat auttavat ja ohjaavat taitojen harjoittelussa ja kannustavat kehittymisestä. Pettymyksen sietäminen ja kärsivällinen oppiminen on hyvä taito jääkenttien ulkopuolellakin!